Jaquiline's gordonsettrar

Alla inlägg den 15 september 2009

Av Helena - 15 september 2009 18:40

Var på klickerkurs igår! Första gången. Vi var 8 hundar och förare. 2 pudlar(små) 2 schnauzer(en dvärg och en mellan) en malle, en terv, en boxer och så vi. Jag ska erkänna att jag var tveksam att Malte skulle fatta detta, men jag hoppades ju på det bästa. Det blev en hel del teori och det enda hundarna fick va med på igår va just "in-klickningen". Att de skulle förstå att klick betyder godis. Sen fick vi se lite exempel som en av instruktörerna visade med sin hund och det är ju alltid lättare att förstå när man få se det i verkligheten.

Vi fick lite läxa på olika grejer vi skulle träna på hemma. Så idag kom ju då eldprovet för Malte.. Hade han fattat eller inte.. Jo, faktiskt verkade han fatta, och han verkade tycka att det var SKITKUL! Vi började med att "shejpa" fram ett beteende.. Jag la ut en tvättsvamp(*fniss* det var det som fanns till hands:-) Nu ville jag att han skulle dutta nosen på den. Och då börjar man med att när han är på väg mot den *klick*(han kommer tillbaka får godis) nästa steg är att klicka när han kommit fram till den (han kommer tillbaka får godis)sen väntar man ut betendet man vill att han ska göra! Jättekul att se hur hunden funderar på vad det är man vill!!Och han klarade det! Sen var jag tvungen att prova med apportbocken...(han tycker att den är jätteäcklig) Och tänka sej att jag fick honom att hämta den till mej!!!! Helt suveränt!! Jag har dock inte lagt på ordet apport ännu, men det kommer!! Nu är Malte trött:-) Och vi tränade kanske i 15 min:-)

Återkommer med fler tricks under veckan!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards