Jaquiline's gordonsettrar

Direktlänk till inlägg 20 juli 2012

Trimma sin hund

Av Helena - 20 juli 2012 20:39

Det finns lika många sätt att trimma sin setter på som det finns setterägare!

Jag ÄLSKAR att trimma och har utvecklat min trimmning under de åren jag haft hund. Man lär känna sin hund och se dess brister och förtjänster och lär sej att framhäva dem (eller dölja dem;-)

Tänkte dela med mej av MITT sätt att trimma :-)

JAG tycker att man ska ha en linje från bröstet till svansen, att allt ska gå ihop liksom. Har hunden lite dålig behåring fram och under magen, men jättelångt på fanor och svans tycker jag att man bör klippa den långa pälsen (trots att det ibland bär emot;-) för att skapa en harmoni. Likadant om hunden har jättelångt hår fram på bröstet, men kanske har ett lite dåligt förbröst. Långt hår kan då få hunden att se ännu plattare ut, därför gör man då rätt i att klippa upp håret och "skulptera" fram ett förbröst.

Här är en bild på Mårris. Jag har ritat den linje som jag menar.

 

Sen har vi Tanjas Kezo. I MITT tycke har han för lång päls fram på bröstet vilket gör att han ser plattare ut än var han är. Jag hade klippt upp pälsen fram på bröstet som jag ritat på bilden och skapat en linje som följer hela vägen bak till svanstippen. Jag hade likaså kortat av fanorna på frambenen något.

Men som sagt detta är MITT sätt att trimma och inget sätt är fel, det är ju vad man själv tycker är fint :-) 

Men alla kan lära sej att trimma sin egen hund! Man lär sej mycket av att titta på bilder av andra hundar som man tycker är fint trimmade och sen är det bara att prova! Pälsen växer ju ut igen ;-)

Om man ska lämna bort hunden på trim så kan det va en bra ide att ta med en bild på hur man vill att hunden ska trimmas. De som har trim är ju självklart duktiga på att trimma och klippa , men de kanske inte har kännedom om hur just en GORDONsetter ska trimmas. De olika setterraserna trimmas ju på olika sätt, tex så klipps ju ibland öronen korta på engelsk och irländare och det skulle ju va FÖRÖDANDE på just en GORDON!

Så en bild på en trimmad gordon när du ska lämna hunden på trim kan ju va att föredra ;-) Men det allra bästa är ju att göra det själv!

Så fram med saxarna och prova! 


 
 
Siv

Siv

21 juli 2012 16:20

HA HA HA Vadan detta inlägg tro :-D Men BRA !!!!! Jag ska dra en repa med saxen nån dag, så det blir mer än bara bakhasorna som blir klippta :-)

http://ozzysky.bloggplatsen.se

 
Siv

Siv

21 juli 2012 16:21

1

http://ozzysky.bloggplatsen.se

 
Maja

Maja

14 augusti 2012 23:23

Kul inlägg!
Kan du inte gå vidare på detaljer? Är själv kass på bakbenen!

http://www.aprilshasthund.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 13 juli 2014 03:15

Forester's Young Ironduke of Darkmoor

Av Helena - 30 april 2014 05:29

Tiden går fort när man har roligt ;-) Lägger ut lite bilder! Nytt pyssel, utställning i Moheda (BIR & BIG 2:a för irländsk setter uppfödaren Ann Gistedt), påsk på Öland, Mårris syster Lovis mm :-) ...

Av Helena - 11 februari 2014 07:25


Blev grymt nöjd med dessa broscherna :-) Idag ska jag göra den sista färgen på engelsksettern, tricoloren :-) ...

Av Helena - 30 januari 2014 20:00

Några av mina alster :-)

Av Helena - 28 januari 2014 06:46

Igår fyllde finaste Mårris 4 år! Tänk att tiden går så fort..... Det firades med sång, paket och extra god mat :-) Sen tog vi en extra lång promenad, bara han & jag ??? ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards