Jaquiline's gordonsettrar

Alla inlägg den 19 oktober 2010

Av Helena - 19 oktober 2010 18:47

En helt underbar helg! Med bara hund!! Vi var ett gutt gäng på 9(lördagen) och 7(söndagen)gordonägare, 7-13 månaders godingar  !

Jag körde ju upp till Paula i Tranås på fredagkvällen. Det blev ut i skogen med alla (utom stackars Xit som fick gå i koppel) direkt när jag kom fram. Och sen blev det supergoda varma mackor och givetvis en himla massa hundsnack  Tack Paula för gästfriheten!

Kl 6.00 på lördagsmorgonen startade min färd upp mot Dyltabruk. Och tro det eller ej, men jag hittade dit  ! Väl framme blev det kärt återseende av gamla vänner och en del nya bekantskaper.

Vi startade med teori och sedan gav vi oss ut för att träna lite dressyr. Linförighet, och inkallning med och utan störning. Mårris skötte sej bra  ! Efter det fick hundarna vila lite och sen bar det iväg till voljären(för de som inte vet är det en inhägnad där det springer runt en massa fåglar). Kan säga att varenda muskel i Mårris var på helspänn! Gick bra även där:-) Sen fick vi lite lunch och hundarna fick vila ordentligt. Det for nog runt en hel del i deras hjärnor skulle jag tro!

Efter lunchen skulle vi ner på fältet. Där släppte Inger(instruktören) ut ett tiotal rapphöns som våra vovvar skulle leta upp. Det gick kanon för de flesta i gruppen, och det var en hel del glädjetjut   Chivas son, Morris hittade hela 4 fåglar!! Det var lite si och så med ståndet, men han visade ju iallafall att han hade näsan på! För min Mårris gick det så där, han var helt klart med på noterna, men kom inte i fågel, tyvärr.

Jag var helt klart nöjd med lördagen och grymt taggad inför söndagen! Extra kul var det att få träffa lilla Hilda, även kallad Ferrari! Minns ni den lilla röda tiken i Paulas kull? Hon som bara vägde 150g när hon föddes? Hon hade vuxit kan jag säga! Hon var ju fortfarande liten, men hade jag inte vetat att det var hon så hade jag aldrig kunnat gissa!

Med trötta hundar åkte vi till stugbyn där vi skulle tillbringa natten. Det var jag och Tina(Morris matte) i en stuga och Sansetter's-gänget (Maja,Katharina, Susanne och Malin) i en. Kan säga att det var både trötta mattar och hundar som intog ryggläge en stund!Efter lite vila så packade vi lite mat och gick ner till grillkåtan. Lite god kvällsmat och ännu mer hundsnack :-)

På söndagsmorgonen ville nog de flesta ligga LITE längre i sängen....men samtidigt ville vi ju bara ut igen!! Så efter stugstädningen bar det av igen. Lite lydnad först. Stoppsignal... Först fick vi träna med koppel. Sen skulle vi släppa vovvarna en och en och blåsa stoppsignal.....hmmmm... Mårris hade gått med näsan i luften sen vi kom ut ur bilen, så när kopplet åkte av så....stack han...in i buskaget med buller och bång!!Hörde ingen signal alls... öva mera...

Sen var det revieringsträning. En och en skulle vi ut. Mårris var som skjuten ur en kanon! Det gick undan kan jag säga. Hyffsad koll på var vi var för någonstans. När det var dags att blåsa inkallningssignal vände han på en femöring!!! Matte kände ett sting av lycka i hjärtat!! MEN.... när han var ca 5 meter från mej så gör han en 90 gradersvinkel och sticker in bakom ett buskage.....GRRRRR!!! Hundskrälle!! Det var då Inger sa till mej att nu är det dags att visa vem som är ledaren i flocken....han är inne i sin första trotsålder..Så nu jävlar!!

Lite lunch och sen skulle vi ner på fältet igen. Uppflogsträning och sen dags för dogsen att leta upp dem. Jag tyckte Mårris kändes väldigt flummig, han gick mest och kollade på vad de andra gjorde, och han var grymt intresserad när de andra kom i fågel...kanske blir han en sån som snor fågel från partnern... ;-) Jag var helt klart beredd på att ge upp... men så var det en av hundarna som fick upp en fågel och den landade i ett dike. Så jag fick klartecken från inger att gå på den. Mårris susade runt i diket, ingen fågel..Nä, nu skiter jag i det...kass jycke... När vi kom upp över dikeskanten så var det som om nån slagit till Mårris i huvet!!! Han drog in doften och blev grymt het! Tyvärr hade vi kommit upp vi sidan av så när han vände för att lokalisera doften så gick fågeln i luften, men jag kände ändå att det var en bra avslutning på dagen! Och det var grymt att se när näsan kopplade på!!

För att samanfatta helgen: SÅ JÄVLA KUL!!! Underbara människor, en massa vackra gordonsettrar, super att få se Chivas och Lavas avkommor "in action"! Och självklart underbart att få tillbringa en hel helg och bara ägna sej åt Mårris! Så nu återstår fortsatt träning!

Tack alla som var med!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards